10 juli 2007

Hennescrisis

Ken je die spiegels bij de Hennes? Die spiegels die je zó kan draaien dat je kunt bekijken of je van achteren geen olietanker lijkt? Prima spiegels, als je wilt checken of de broek het leuk doet om de billen. Prima spiegels, als je wilt checken of die rits van achteren niet bobbelt. Maar in je slipje en je bh, met je witte harige bovenbeentjes. Met die hobbel net boven/onder/op de heupen. Met die kuiltjes waar je geen kuiltjes wilt zien. In mijn ondergoed is die spiegel mijn vijand.

Ik probeer er omheen te kijken, maar kan het niet nalaten. Het is als een auto-ongeluk op de andere rijbaan. Het is als praten met iemand met een ontzettende wijnvlek in het gezicht. Het is als als die dode kat op de vluchtstrook. Je wilt niet kijken, maar kan het niet laten.

Ik zie een ander lichaam dan ik vroeger had. Die magische 60 kilo-grens heb ik het laatste jaar overschreden. Ik denk niet dat ik haar ooit terug ga zien, behalve in mijn binnenspiegel. Gekleed zie ik er piekfijn uit. In mijn ondergoed, onder de tl-verlichting, de spiegel op de billen gericht, zie ik een ander lichaam dan vroeger. Een lichaam dat past bij mijn leeftijd. Een lichaam dat recent een paar weken in een rolstoel zat. Eén been dunner dan het andere. Grote rode littekens op mijn dijen.

Vanavond ga ik even eten met vriend E. Waarschijnlijk neem ik een groot stuk vlees met frieten. Die ik wellustig in de mayonaise doop. Waarschijnlijk drink ik een biertje. Waarschijnlijk prik ik lusteloos in mijn salade. Ik ben nu eenmaal geen joggend volkorenbrood-etend salade-lievend meisje. Ik hou van frieten. Ik hou van een biertje. Ik hou van kaasjes en toastjes en grote stukken vlees. Ik hou van avonden lang borrelen met fijne mensen, bitterballen bij de hand.

Soms, bij de spiegel van de Hennes, moet ik even zuchten. Denk ik weemoedig aan het moment dat een jongen tegen mij zei "Je hebt mooie benen. Andere meisjes hebben soms van die putjes." En dat ik dacht "Putjes? Huh? Wat bedoel je?" Dat moment is inmiddels vijftien jaar geleden.

Maar mijn lijf is mijn lijf. Mijn lijf kan lopen, praten, lachen, nadenken, verliefd zijn, verdrietig zijn, dansen en zingen. Hoewel ik dat zingen beter kan laten. Ik hou nou eenmaal van frieten en biertjes en bitterballen. Soms een tomaat, maar laten we het vooral niet overdrijven. 61 kilo pure annemárie. 61 kilo pure levenslust.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Tssss.. vrouwen?!!!

CeeBee zei

En zo is het maar net.

(alhoewel ik het liefste hier een kleine klaagzang wilde afsteken over 61 kilo versus 84 kilo, maar ik zal het laten:))

Anoniem zei

Haha, CeeBee, zoiets kwam ook in mij op...poeh, 61 kilo, da's bij mij ook errug lang geleden!

Maar: hoezee op het goede leven, daar doen we het voor!

Anoniem zei

Proost! Op Het Leven en Het Nu ;-)

Unknown zei

Dat zingen...... Inderdaad, dat kun je beter niet doen ;)
Ik ook niet trouwens.

Voor de rest moet je niet zeuren, Met al dat bier, wijn, toast, brie, friet en kilo's vlees zie je er nog steeds goed uit!!!
Of wilde je gaan Sonja Bakkeren.

Gonda zei

Ik ben ook zo'n vleesetend/bierdrinkend/bitterballengenietend/frietminnend persoon als jij bent. Vroeg of laat eist dat zijn tol... Tot nu toe kon ik de schade beperkt houden door af en toe een matige periode in te lassen...

Anoniem zei

Leuk log! Mijn 70 kilo grens is onlangs gepasseerd en die probeer ik weer hard aan de kant te duwen. Maar heel veel minder zal het nooit worden. Hoewel dol op groente, salades en fruit, ben ik net zo dol op rijke Indiase curries, biertjes, bitterballen kaasjes. Zoals je (soort van) zegt: 71 kilo pure levenslust!!